Cases Overzicht

In deze rubriek staan creatieve, efficiënte of originele campagnes van onze adverteerders centraal. Uiteraard is dit maar een greep aan alle mooie campagnes die Zenith heeft begeleid. Geïnspireerd?

Neem hiervoor contact op met ons om te kijken of we voor uw producten ook een succesvolle campagne kunnen ontwikkelen.

  • Libresse
    Libresse
    2nd screen koppelen aan TV
  • Maybelline
    Maybelline
    lentespel
  • Nespresso
    Nespresso
    Koningsdag
  • NPO radio 1
    NPO radio 1
    Tourtaxi
  • Mauritshuis
    Mauritshuis
    Opent haar deuren
  • Diesel
    Diesel
    Only the Brave
Libresse
2nd screen koppelen aan TV

Libresse 2nd screen case

De Case

Het begrip ‘’2nd screen’’ is bij de meesten wel bekend. Wie zit er thuis op de bank niet met een mobieltje of tablet in de hand naar de tv te kijken?

De meeste mensen willen vandaag de dag continu online zijn! Dat wil niet zeggen dat mensen hun mobiel of tablet niet weg kunnen leggen om alleen tv kunnen kijken. Het betekent wel dat een 2nd device altijd binnen handbereik is van de consument.

Met dat gegeven wilden we gaan meten wat het effect is van een tv commercial op het online zoekgedrag van de consument. Als een tv-commercial immers om een bepaalde actie vraagt van een consument zou je een effect in het zoekgedrag kunnen zien.

Strategie

Je kunt op verschillende manieren anticiperen met een Google AdWords campagne op een tv commercial: Zo kun je automatisch de biedingen en budgetten verhogen en/of afwijkende advertentieteksten tonen. Er is gekozen voor de samenwerking met Mediasynced om de AdWords campagnes perfect af te kunnen stemmen op de bijbehorende tv commercial.

Uitvoering

Voor Libresse hebben we dit jaar twee tv flights getest met behulp van Mediasynced. Flight I was een commercial die al eerder in 2014 is ingezet. Terwijl Flight II met een heel nieuw product op de markt kwam.

Er is gekozen om de AdWords campagnes tot 10 minuten na het uitzenden van een tv commercial aan te laten passen met het idee dat consumenten gelijk tot actie overgaan.

Resultaten

Conclusies zijn dat:

  • Flight I niet heeft geresulteerd in een significante verandering binnen AdWords ten opzichte van de reguliere campagnes.
  • Flight II voor een hogere CTR en lagere CPC heeft gezorgd
    Daarnaast had flight II ook bijna 2x zoveel clicks als flight I ondanks dat het tv bereik op basis van GRP’s  9% lager lag!

Opvallend was ook het verschil in device gebruik, waarbij we ook rekening hebben gehouden met de uren v.d. dag wanneer de tv commercial het vaakst is uitgezonden. Mobiel verkeer neemt fors toe na de tv commercial, maar tablet en desktop verkeer neemt af. Onze aanname is dat een mobiel meer discreet is dan een tablet en dat zou bij Libresse een factor kunnen zijn.

Bij een TV flight van TENA vorig jaar hebben we de kosten per sample aanvraag met maar liefst 50% zien dalen binnen Search!

Door middel van de inzet van TV syncing met Paid Search is het dus mogelijk om het effect van verschillende tv commercials te meten met concrete cijfers. Op basis hiervan is het mogelijk om A/B testen te kunnen uitvoeren voor de commercial.  Natuurlijk kun je ook meer resultaat uit je AdWords campagne halen door, biedingen, budgetten en advertentieteksten af te stemmen. Dit laatste hangt helemaal samen met de branche waar je je als klant in begeeft en het doel van een Search campagne.

Maak je gebruik van een betaalde TV sync oplossing, dan is het vooral de vraag. Wat kost het en wat levert het op?

Delen:
Maybelline
lentespel

Maybelline breed

De case

Na de succesvolle lancering van het YouTube kanaal wilde Maybelline in samenwerking met ZenithOptimedia de Facebook pagina lanceren. Om een sterke community te bouwen konden de fans niet simpelweg worden ingekocht, maar moest er een echte interactie ontstaan tussen Maybelline en hun nieuwe fans.

“Breng de nieuwe Maybelline Facebook pagina van 358 naar 10.000 fans en promoot tegelijkertijd de nieuwe ‘lente collectie’ producten bestaande uit mascara’s, nagellak, lipgloss en eyeliner.”

Strategie

Niets is meer lente dan Pasen! Verzamel alle Maybelline paaseitjes en maak kans op een Paasmand met de Maybelline Lentecollectie. Elk product uit de Lentecollectie had zijn eigen Paaseitje en kon gevonden worden in ‘betaalde’ media maar ook in Maybelline’s eigen media (Maybelline.nl website, nieuwsbrief, YouTube kanaal en  Facebook historic timeline). Op een gefaseerde wijze werden hints verspreid naar alle eitjes en kwam elk individueel product onder de aandacht.

Door beautytips en kortingscoupons toe te voegen aan de gevonden specifieke eitjes werd de doelgroep ook gestimuleerd om de producten uit de lentecollectie te gaan kopen en proberen.

Doordat de actie zo sympathiek ingestoken was en er zowel een prijzenpakket voor de lezers te winnen was, als dat er traffic vanuit de actie naar de betreffende sites ging. Wisten we een aantal relevante uitgevers te enthousiasmeren om kosteloos mee te doen.

Naast het delen van de actie met je vriendinnen,  kon je elkaar ook helpen door missende eitjes naar elkaar toe te sturen wat het virale effect flink versterkte.

Resultaten

  • Aan het einde van de actie 14.7671 actieve fans – 48% boven de gestelde target
  • In totaal 10.000 Lentespel deelnemers1
  • 3000+ Paaseitjes werden met elkaar gedeeld1
  • 100 tot 300 conversaties per hint cq. Facebook post (10x meer dan bij concurrenten) 1
  • 2841 extra aanmeldingen voor de Maybelline nieuwsbrief2
  • Fans gaven op de pagina zelf ook aan dat ze naar de winkel gingen om de producten te kopen.
  • Door deze manier van fan recruitment heeft Maybelline tot op de dag van vandaag de meest actieve
  • Facebook fans van alle merken van de L’Oreal Group
  • Gratis(!) plaatsing van eitjes en Lentecollectie informatie op betaalde sites zoals ELLE.nl, NSMBL.nl, MSN Beauty, VirtualBeauty en BeautyScene.
  • Gratis(!) digitale geanimeerde mupi’s met verborgen paasei in winkelcentrum Hoog Catherijne (Utrecht)
Actieve fans boven target
48%

 

1 Bron: Facebook insights

2 Bron: Maybelline

3 Bron: Youtube

 

Delen:
Nespresso
Koningsdag

Nespresso Koningsdag

De Case

Door middel van een geïntegreerde campagne wordt ingehaakt op de Kroningsdag; een uniek moment in de Nederlandse geschiedenis dat Nespresso aangrijpt om het merk -dat op een zeer hoge bekendheid kan bogen- lokaal nog relevanter te maken en de Nespresso Clubleden meer te engagen. De nieuwe smaak Linizio Lungo, een perfecte ochtendkoffie in een oranje capsule, biedt een optimale aansluiting. Om de betrokkenheid van bestaande klanten (Clubleden) te versterken geeft Nespresso de Clubleden de kans om op een vorstelijke wijze de nieuwe koning te begroeten.

Strategie

Nederland houdt van koffie. Nederland houdt van kwaliteit. Nederland houdt van Oranje. Met de lancering van Linizio Lungo, een ideale ochtendkoffie in een oranje capsule, is de link snel gelegd naar Kroningsdag. Met de gedachte aan 700.000 bezoekers in Amsterdam (plaats van inhuldiging), kloppen we aan bij JC Decaux voor een hoofdstedelijke aanbesteding voor een ‘Capital City Domination’. Voor het eerst worden alle formaten gelijktijdig ingezet (abri’s, billboards, premières, artistique én zuilen) om een zo groot mogelijke zichtbaarheid in de hoofdstad te creëren (media first 1 en best practice case bij JC Decaux).

Daarnaast kiezen we er voor om de doelgroep in alle kwalitatieve dagbladen van de Persgroep en FD Media via een openingsspread te begroeten en het ‘ontwaak’ moment te claimen. Bijzonder is het feit dat de dagbladen überhaupt op deze dag verschijnen, maar het is uitzonderlijk te noemen dat de redacties van de Volkskrant, Het Parool, Trouw en AD pagina 2 en 3 beschikbaar stellen voor Nespresso. Een eenmalige plaatsing met impactvol formaat op een impactvolle positie in een nieuwswaardige omgeving.

De campagne wordt ook via sociale media (Facebook) doorgetrokken. D.m.v. de call-to-action: “Stuur je ‘wakker worden als een koning’-moment in en slaap als een koning in het Conservatorium hotel” worden ook mensen online geactiveerd: een paar honderd mensen namen de moeite om aan de actie deel te nemen.

Ook in de Nespresso boutiques is de campagne zichtbaar: voor Kroningsdag zijn er special sleeves en merchandising materialen ontworpen.

Uitvoering

Voor het eerst wordt door Nespresso geen internationaal materiaal geadapteerd, maar is de campagne lokaal ontwikkeld (McCann Amsterdam). Om de betrokkenheid bij de Nespresso Club te vergroten selecteert Nespresso alleen onder de Clubleden haar eigen Koningen en Koninginnen d.m.v. castingdagen in de Nespresso boutique Amstelveen. Vanwege de late aankondiging van de kroning moet alles in zeer korte tijd gerealiseerd worden: e-mail naar Clubleden in database, casting, shoot, activatie op Facebook, materialen en special sleeves in boutiques, volledig PR-verslag o.a. tijdens casting, shoot. Honderden enthousiaste Clubleden komen langs en lieten zich fotograferen door Danielle Kwaaitaal. De jury, onder voorzitterschap van royalty-watcher: Peter van der Vorst, kiest 5 favorieten. Tijdens een professionele shoot worden zij vorstelijk vastgelegd om vervolgens te schitteren in de campagne.

Resultaten

De outdoor campagne scoort goed en ruim boven de benchmark op relevante KPI’s als reclameherkenning (index 133), nieuwswaarde (index 119) en geloofwaardigheid (index 121). Dagbladen laten goede resultaten zien op de KPI’s: relevantie (index 147) en passend bij mij (index 196), vooral onder bestaande gebruikers. Bron: Zenithoptimedia tracking onderzoek, index t.o.v. benchmarks.

Facebook:  de campagne wordt continu geoptimaliseerd op zowel creatie (fb-ads vs page post sponsored stories)  als doelgroep (fans vs. non-fans maar wel koffie drinkers, Nespresso vs. niet Nespresso drinkers) wat resulteerde in meer dan 200 deelnemers aan de actie en meer dan 3.000 nieuwe fans.

Overall zijn de positieve campagneresultaten ook duidelijk zichtbaar op brand en advertising awareness parameters. Indexscores t.o.v. de week (9) voorafgaand aan de campagne in week 18: spontane merkbekendheid (index 145), geholpen reclamebekendheid (index 115), spontane reclamebekendheid (index 136).

We kunnen stellen dat de Kroningscampagne erin is geslaagd om het merk Nespresso lokaal  relevanter te maken en de betrokkenheid van de bestaande gebruikers (Clubleden) te vergroten.

Outdoorcampagne (t.o.v. benchmark)

reclameherkenning
33%
nieuwswaarde
19%
geloofwaardigheid
21%

 

Dagbladen (t.o.v. benchmark)

relevantie
47%
passend bij mij
96%

 

Overall (week 18 t.o.v. week 9)

spontane merkbekendheid
45%
geholpen reclamebekendheid
15%
spontane reclamebekendheid
36%

 

 

Delen:
NPO radio 1
Tourtaxi

Tourtaxi

De case

NPO Radio 1 is in de zomer dé sportzender. Al jaren brengt de zender de Tour de France zoals geen enkel ander medium dat kan: live, spannend, vanuit het hart van de Tour. Bureau DEAR vertaalde dit naar  ‘De Tour alsof je er midden in zit’. Deze gedachte werd voor luisteraars en gasten van NPO Radio 1 tot een unieke beleving gemaakt door Tour Taxi’s, twaalf volledig als ploegleidersauto ingerichte taxi’s die tijdens de Tour de France door Amsterdam en Rotterdam reden. De fietsen op het dak van de Tour Taxi’s werden verloot met een activatie.

De strategie

NPO Radio 1 zit altijd bovenop het nieuws, ook als het om sport gaat. Om dit aspect te benadrukken ontwikkelde DEAR voor de zender een campagne met als conceptueel uitgangspunt “sport alsof je er midden in zit. ”.

De Tour de France is al jaren een belangrijk speerpunt van NPO Radio 1. Daarom wilden we de luisteraar ook eens midden in het wielernieuws zetten: in een “heuse” ploegleidersauto!

Deze gedachte brengt ons tot de Tour Taxi’s, twaalf volledig als ploegleidersauto ingerichte taxi’s die via Altermedia in Amsterdam en Rotterdam gaan rondrijden. De witte taxi’s zijn volledig bestickerd in de huisstijl van Radio 1 en vervoeren tevens vier racefietsen op het dak. Zo zijn ze al van verre te herkennen. In de taxi’s staat elke middag uiteraard NPO radio 1 Radio Tour de France aan.

De Tour Taxi’s brengen op ludieke en sympathieke wijze onder de aandacht dat Radio 1 gedurende die weken elke middag in het teken staat van de Tour, met live verslaggeving, nieuwsflitsen en deskundige gasten.

Naast deze exposure worden er diverse activiteiten georganiseerd om de Tour Taxi’s ook een actieve rol te geven. “Owned”, “paid” en “earned” media komen hier op een mooie manier samen.

De Tour Taxi’s worden gebruikt om gasten van het NPO Radio 1 programma ‘De Nieuws BV’ van en naar de studio te brengen. Luisteraars die een Tour Taxi zien rijden maken kans op een van de fietsen door op Twitter of Facebook een foto van de Tour Taxi te delen

De resultaten

Het was maar een kleinschalige actie, maar de resultaten waren goed:

Paid: het bereik van de 12 Tour Taxi’s wordt ingeschat op ongeveer 1,8 miljoen passanten. Daarnaast zijn 1 miljoen mensen bereikt via Facebook Ads over de Tour Taxi.

Owned: de tourtaxi’s waren een prominent onderdeel van het programma De Nieuws BV (gem. 190.000 luisteraars)

Earned: de Tour Taxi’s waren de aanleiding voor meerdere tweets en posts van Bekende Nederlanders die als gast van De Nieuws BV werden gehaald en gebracht, diverse artikelen in de marketing vakpers en natuurlijk de online buzz rondom de activatie.

Delen:
Mauritshuis
Opent haar deuren

Marutishuis campagne

De case

Na een sluiting van 2 jaar opent op 27 juni 2014 het vernieuwde Mauritshuis haar deuren. De vaste collectie is dan weer te zien in het volledig gerenoveerde stadspaleis. De uitdaging is om na zo’n lange tijd weer in de publieke aandacht te komen en te zorgen dat het publiek het Mauritshuis weet te vinden. De heropeningscampagne is daarom toegankelijk, waarbij een centrale rol is weggelegd voor het legendarische “Meisje met de parel” van Johannes Vermeer. De campagne is een ode aan dit schilderij en vertelt het verhaal van alle fans over de hele wereld die een reproductie van “het meisje” in hun eigen huis hebben hangen. Voor 1 dag zijn de rollen omgedraaid; fans maken kans op een bezichtiging van het echte “Meisje met de parel” omringd door een reproductie van hun eigen huis. De fans kunnen alleen via een Facebook-activatie kans maken op deze bijzondere ervaring door een foto te uploaden van hun eigen reproductie van het meisje in hun eigen huis.

Strategie

In de strategie is de focus gelegd op brede en laagdrempelige media, met zoveel mogelijk aansluiting bij content over kunst/ cultuur. Uitdaging lag er in dat de doelgroep van het Mauritshuis niet ophoudt bij de landsgrens; we moesten ook klassieke schilderkunstliefhebbers in het buitenland bereiken.

Uitvoering

Voor de uitvoering van deze cross media strategie is de keuze gemaakt voor TV, print, Outdoor, YouTube en Facebook-advertising. Met deze kanalen is het Mauritshuis erin geslaagd om deze specifieke doelgroep te bereiken, inspireren en activeren. De internationale doelgroep is op een kostenefficiënte wijze bereikt door middel van innovatieve targeting via YouTube en Facebook. Het is gelukt om het nieuws te halen in talloze binnen- en buitenlandse media. Tenslotte leverde de campagne een vol Mauritshuis op met een enorme stijging van het aantal bezoekers.

Om het centrale thema: Je vindt het origineel in het Mauritshuis onder de aandacht van de doelgroep te brengen zijn een paar weken voor opening portretten van mensen met een reproductie van het “Meisje” in hun huis te zien in een cross media campagne via TV en pre-rolls bij publieke omroep programma’s (passende content en hogere doelgroepselectiviteit). Via branded content in doelgroepselectieve dagbladtitels en inflightmagazines gericht op buitenlandse toeristen. Daarnaast is selectief outdoor ingezet op luchthavens en rondom culturele trekpleisters en stickers op reproducties van het schilderij in de merchandising-shop als aanjager van de Facebookactivatie. In de Facebookactivatie speelt een Japanse superfan een belangrijke rol. Hij is helemaal in de ban van het “Meisje” en heeft zelfs een appartement in New York, zodat hij haar te allen tijde kan bewonderen. Wat hij niet weet is dat zijn appartement exact is nagebouwd in het Mauritshuis rondom het echte schilderij en van deze verrassing is een video-compilatie gemaakt dat eindigt met een oproep voor fans om mee te doen met de Facebook-activatie met de kans om dezelfde ervaring te winnen. Deze video is via Facebook en YouTube gepromoot, specifiek getarget o.a. op interesse in schilderkunst, vergelijkbare musea en met reisintentie naar Nederland.

Resultaten

Het aantal bezoekers over het 1e halfjaar na opening is op 330.000 uitgekomen en dat is een forse stijging ten opzichte van het laatste jaar voor sluiting in 2011 met 260.000 bezoekers op jaarbasis. De gemiddelde groei van het museumbezoek in 2014 is 13% (bron: NOVUM). De Facebook-wedstrijd trekt inzendingen aan uit binnen- en buitenland, de fan-page groeit aanzienlijk met veel earned media aandacht in nationale en internationale pers (o.a. New York Times). 492 fans hebben een foto van hun reproductie geüpload. De Facebook activatie-pagina scoort meer dan 10.000 likes. De online-video over de activatie scoort meer dan 120.000 views en de free-publicity waarde van earned media is € 490.000, – (bron: HVDM-PR).

Met een beperkt budget is het gelukt om een succesvolle campagne te voeren met een uitstekend resultaat, dat meer was dan Het Mauritshuis had durven hopen en misschien nog wel belangrijker voor de toekomst: we zien dat een stijging van het aantal bezoekers voor een fors deel structureel is.

Toename bezoekers Mauritshuis
27%
Toename museumbezoek Nederland
13%
Delen:
Diesel
Only the Brave

Campagne Diesel

De case

Deze geur is bestemd voor jonge mannen tussen de 18 en 35 jaar. Ze zijn avontuurlijk, dapper en urban. Ze laten zich lastig beïnvloeden door reclame. De Diesel doelgroep is digitaal zeer betrokken en gedreven door verrassende ervaringen. Wat hen bindt is het gevoel dat ze de wereld aankunnen en het avontuur niet uit de weg gaan. Dit inzicht biedt ons het vertrekpunt om de geur door middel van een verrassende ervaring te introduceren.

De Nederlandse TVC campagne wordt daarom afgetrapt en ondersteund door een gigantische pop-up jungle in het Centraal Station van Antwerpen vanwege de fraaie locatie. De Pop-up jungle is een letterlijke doorvertaling van de TVC. De beleving van de jungle die uitmondt in een metropool wordt zo nauwkeurig mogelijk nagebootst in een tunnel waar de gevaren uit de jungle op de loer liggen. Uiteraard tref je in deze jungle de ware onthulling aan van de gedachte achter Only the Brave. Een stoere en avontuurlijk mannengeur waarmee je wilt uitdrukken dat je tot the brave behoort. Only the Brave werd in Nederland en de Benelux verspreid onder de doelgroep door middel van YouTube.

Strategie

De slimheid van de mediastrategie komt naar voren in de combinatie van Paid Media en Owned Media. Het concept is gelanceerd door middel van de TVC. Om de consument de brandstory daadwerkelijk te laten beleven is er gekozen voor een activatie op Antwerpen-Centraal. De reactie van de passanten zijn vast gelegd op film en deze is in Nederland verspreid als een seeding video via Paid Media.

Resultaten

In de eerste twee weken van september had Antwerpen-Centraal circa 394.974 bezoekers per week. Dit betekent dat 790.000 bezoekers de activatie gezien kunnen hebben gedurende de twee weken. De video van de pop-up jungle is middels seeding door 229.300 mensen bekeken. De TVC heeft een bereik gehad van 561.600 mensen met een gemiddelde frequentie van minstens drie keer. De verkoop van Only the Brave toont de effectiviteit van de gekozen strategie aan: +72% van het totale merk in de Benelux, +65% van de totale franchise in de Benelux. Only the Brave Wild is al even groot als Only the Brave Classic.

Effectiviteit totale merk Benelux
72%
Effectiviteit totale franchise Benelux
65%
Delen:

Meer weten?

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Uw bericht